
År 1999 började två designers – en svensk, en brittisk – att arbeta tillsammans inom den svenska möbelindustrin för etablerade och erkända kunder. Efter tio år bestämde sig Magnus Elebäck och Chris Martin att lansera sitt egna designvarumärke, Massproductions.
Visionen med Massproductions var att bryta sig loss från PR-driven produktstrategi och starta ett modernt, nytänkande designvarumärken med fokus på samspelet mellan produkt och omgivning. Namnet Massproductions anspelar på fördelarna med industriproduktion såsom effektivitet, hållbarhet och hög kvalitet, vilket i Massproductions fall resulterar i en funktionell och elegant designprofil. Genom att ha kontroll över designprocessen och arbeta i nära samspel med hela produktionen försäkrar de att slutresultatet uppfyller deras idé och vision in i minsta detalj.
Framgångssagan började med den prisbelönta stolen “Tio Chair” som hyllades internationellt av recensenter och kunder. Löftet om kvalitet, funktion och vad Chris Martin kallar “självklar design” fick snabbt gehör hos en designintresserad skara. Massproductions har sedan “Tio Chair” tagit fram ytterligare prisbelönta produkter och finns idag hos ett hundratals återförsäljare och används av berömda arkitekter världen över.
Genom att bygga på den rena, funktionella elegansen tar Massproductions sina grundprinciper till den post-digitala eran. Det innebär multifunktionella, anpassningsbara designklassiker – som fungerar för inredningsarkitekter såväl som detaljhandel. Produktkatalogen är anpassningsbar och passar lika bra i offentliga miljöer såväl som i hemmet.
För designchef Chris Martin är formen en biprodukt av funktion, material och produktionsprocess. Han har tidigare kallats minimalist men egentligen är han en pragmatiker, som hämtar sin inspiration från hela produktionsledet, snarare än hans artistiska fantasi. Det resulterar i en Skandinavisk kollektion med ett starkt designuttryck som utmanar både material och produktion.